
Brandveiligheid aan boord
Ieder jaar wordt er veel schade veroorzaakt aan motorboten en zeiljachten door brand. Vaak voldoen conventionele brandblussers op een boot niet meer. Ship Install is nu dealer van FirePro en helpt graag met het voorkomen van schade door brand aan boord. FirePro Benelux biedt gecertificeerde, milieuvriendelijke en compacte brandblussers voor uw boot. Wilt u ook ontzorgd worden? Neem contact met ons op en we dragen er zorg voor dat u met een veilig gevoel kunt varen! U kunt telefonisch contact opnemen via 0416 665 335 of per e-mail via info@shipinstall.nl.
Nieuwe technieken, nieuwe oplossingen
Nieuwe technieken vragen soms om nieuwe oplossingen. De snelle opkomst van de lithium-ionaccu in de machinekamer is er daar een van. Want conventionele brandbestrijdingsinstallaties voldoen dan niet als er onverhoopt brand ontstaat. FirePro Benelux in Goudswaard heeft een oplossing in huis.
Het zijn intussen bekende verhalen: een mobiele telefoon die spontaan in brand vliegt. Het gebeurde vorig jaar meerdere keren met toestellen van Samsung. Gebruikers liepen zelfs brandwonden op toen hun mobieltje bijna ontplofte. Vanwege het gevaar verbood een aantal vliegtuigmaatschappijen het gebruik van de Samsung Galaxy Note 7 aan boord van hun vliegtuigen.
De industrie heeft de lithium-ion (Li-Ion) batterij omarmd als ‘state of the art’ opslagmedium voor elektriciteit. Maar gezien de problemen lijkt de nieuwe techniek nog niet helemaal uitontwikkeld. Neem het paradepaardje van de autowereld, de Tesla Model S. Deze elektrische auto heeft een accupack aan boord dat is opgebouwd uit niet minder dan 7104 kleine Li-Ioncellen. Bij zelfontbranding kan een enorme energie vrijkomen – misschien wel te vergelijken met 7000 Samsung Notes die tegelijk ontploffen. Combineer dat met de 400 volt onder de ‘motorkap’ van een Tesla en het is duidelijk dat brandweerlieden liever niet spuiten als er een Tesla in brand staat.
Ruimtevaart
Nu de Li-Ion-accu ook in de scheepvaart zijn intrede heeft gedaan is er vraag naar een blusmiddel bij calamiteiten. Door de hoge energie-inhoud van de accu voldoet een normaal gasblus- of watermistsysteem niet. Er moet een andere methode aan te pas komen. Zoals een brandblusinstallatie die werkt met een aerosol (gas), dat de brand blust via negatieve catalysatie. De droge aerosol voorkomt dat de brandstof – in dit geval de materialen in de accu – zich verbindt met de zuurstof uit de omgeving.
Jeroen van Essen van FirePro legt uit dat de methode in de jaren ‘80 van de vorige eeuw is ontwikkeld voor de ruimtevaart. ‘In de ruimte is de druk lager. Dat bekent dat gasblusinstallaties, die onder hoge druk staan, veel zwaardere drukcilinders en leidingen nodig hebben en daardoor veel te zwaar worden. Daarnaast is zuurstof in de ruimte een kostbaar goedje. Toen is dit systeem ontwikkeld, ook wel Solid Bound Compound genoemd.’
Tablet
Van Essen laat een opengewerkt model zien van een kleine handblusser voor een boot, waarin het principe is verwerkt. Bovenin zit het blusmateriaal. Bij activering komt daar de droge aerosol uit vrij, die via een laag keramische bolletjes naar buiten stroomt. De grootte van het ronde tablet met actief materiaal bepaalt hoeveel aerosol er wordt geproduceerd. Dat is dan weer bepalend voor hoe groot de ruimte kan zijn waarin de brand moet worden bestreden.
Het activeren van de unit kan op verschillende manieren. De eenvoudigste is via een glazen buisje met vloeistof, zoals die ook op sprinklerinstallaties te vinden zijn. Als het glas door de hitte knapt treedt de brandblusser op uw boot in werking. Activering kan ook via smeltdraden, die kortsluiting maken als ze te heet worden. Voor kleinere machinekamers zijn beide methodes geschikt. Als er klassevoorschriften zijn, moet er altijd met handbediening worden gewerkt. Dat heeft een reden: er zou een bemanningslid beneden kunnen zijn.
Paleis
FirePro levert het systeem al langer voor toepassingen op het land. Zo werd het Paleis op de Dam door FirePro beveiligd. Datzelfde geldt voor de Thalys, om nog maar eens een aansprekende naam te noemen. Ook de jachtbouw wist de weg naar FirePro al te vinden. Maar voor de scheepvaart werd het blussysteem pas interessant toen het in 2010 werd gecertificeerd voor marinetoepassingen en daarmee een serieus alternatief werd voor bijvoorbeeld CO2-installaties.
Van Essen zegt dat hij op het probleem het Li-Ionaccu’s werd gewezen door een bedrijf dat oude en beschadigde accu’s vervoert en opslaat. Daar was men al eens tegen het probleem van zelfontbranding aangelopen. Vandaar dat ze naar een oplossing zochten.
FirePro besloot een proef te doen in samenwerking met onderzoeksinstituut Kiwa. Van Essen laat een video zien van een van de testen: in een container wordt een vat met afgewerkte Li-Ionaccu’s intern tot ontbranding gebracht. Een enorme steekvlam is het gevolg. Maar na inschakeling van de FirePro-installatie is de helse brand op een boot in no time geblust.
Van Essen zegt dat hij op het probleem het Li-Ionaccu’s werd gewezen door een bedrijf dat oude en beschadigde accu’s vervoert en opslaat. Daar was men al eens tegen het probleem van zelfontbranding aangelopen. Vandaar dat ze naar een oplossing zochten.
Onderhoudsvrij
Proef geslaagd dus voor de accu-recycler, maar ook een mooie testcase voor de situatie in de machinekamer. Dat hoeft niet eens een gigagrote ruimte te zijn, zoals op een 135-meterschip. FirePro heeft ook kleine, losstaande systemen. Met een vulling van 20 gram actief materiaal kan een ruimte tot een kubieke meter worden beveiligd. Bijvoorbeeld de motorruimte van een klein jacht. ‘Onderhoudsvrij’, zegt Van Essen. ‘En met minimaal 15 jaar garantie.’
De prijs voor zo’n kleine unit is: 73 euro. Grote installaties kosten uiteraard meer. FirePro is momenteel bezig met de aanleg van een systeem op de nieuwe Hebo Lift 2. Dit 600-tons kraanschip, dat binnenkort in de vaart komt, heeft naast conventionele accu’s ook Li-Ionbatterijen aan boord.
Behalve vast gemonteerde systemen zijn er ook draagbare handblussers voor op uw boot. Die werken als een soort handgranaat: pin eruit trekken en het apparaat (ter grootte van een literfles frisdrank) in de ruimte gooien waar de brand woedt.
Tell Sell
Als we Van Essen voorleggen dat het wel bijna Tell Sell lijkt met al die voordelen, doet hij er nog een schepje bovenop. Want het systeem is ongeveer net zo duur als een conventionele CO2-blusinstallatie voor boten en de levensduur is twee keer zo lang, zegt hij. Plus dat het gas, ofwel droge aerosol, ongevaarlijk is voor mensen en dat de machinekamer niet potdicht hoeft te zijn voor een deugdelijke blussing.
De installatie verloopt via een van de 11 Nederlandse dealers. Maar FirePro verkoopt ook in de rest van de Benelux en alle Duitstalige landen.