Servicegerichte maatwerkoplossingen
in jacht- en beroepsvaart.

Home » Nieuws » Nieuws

Ship Install in het nieuws

Onze service, ons installatiewerk, onze exclusieve dealerschappen; er is altijd wel iets nieuws over te vertellen. En dát doen wij voor u op deze pagina van onze site. Ons advies? Komt u gerust vaker terug op deze pagina's.

Vacature - Op dit moment hebben we een vacature voor een marketing- en communicatie medewerker (4-8 uur per week). Bekijk de vacature hier.

Winteronderhoud aan uw jacht - De herfst- en winterperiode zijn ideaal voor onderhoud aan uw schip! Om ook komend jaar weer zorgeloos te genieten van uw schip kunt u nu een afspraak maken voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Als u uw schip laat onderhouden door de professionals van Ship Install, kunt u na de winter weer nieuwe avonturen op het water beleven. Neem contact met ons op om alle mogelijkheden met te bespreken.

Mede mogelijk gemaakt door Ship Install: Zelfvarende drones - Samen met Rijkswaterstaat, Aquatic Drones en andere technische koplopers is Ship Install de afgelopen periode nauw betrokken geweest bij de co-creatie van zelfvarende drones. De zelfvarende drones gaan in de toekomst (diepte)metingen uitvoeren op binnenwateren en objecten inspecteren. Het doel: een hightech oplossing die slim, schoon en veilig is.

Technische top - De technische top van robotica, maritieme systemen, sensoren en hydrografie werken proactief samen met opdrachtgevers als Rijkswaterstaat en Port of Rotterdam. De expertise van alle partijen samen leidt tot het beste resultaat.

Zelfvarende drones - Smart Shipping maakt onderdeel uit van het vraagstuk hoe we de kwaliteit van leven kunnen behouden, terwijl we de natuur schoon houden. Hierbij speelt het verduurzamen van het beheer van waterwegen, het verbeteren van de waterkwaliteit en het creëren van goede randvoorwaarden voor mariene ecologie een grote rol. Het ontwikkelen van zelfvarende drones maakt hier onderdeel van uit.

Co-creatie - Het ontwikkelen en realiseren in co-creatie en open source zorgt ervoor dat kennis en ervaring wordt gedeeld en innovaties snel op de markt komen. Wij zijn trots om deel uit te maken van dit succesvolle project en houden u graag op de hoogte van de ontwikkelingen. De komende twee maanden worden pilots uitgevoerd, dus dan vertellen wij u graag meer! Houd onze website en social media kanalen in de gaten.

Meer weten? - Wilt u meer weten over de zelfvarende drones? U kunt ons telefonisch bereiken via 0416-665335 of per e-mail via info@shipinstall.nl.

Dealer van Garmin! - Ship Install is blij weer een dealership aan u te kunnen presenteren. Wij zijn dealer geworden van maritiem A-merk Garmin - Gebouwd voor de toekomst! Garmin ontwerpt producten die helpen om optimaal te genieten van uw tijd op het water. 

Garmin is een toonaangevende fabrikant op het gebied van navigatie en GPS. Zij ontwikkelen onder andere voor vaartuigen hun innovatieve producten. Ship Install helpt u als dealer om de systemen te ontdekken die uw tijd op het water zo aangenaam mogelijk maken! 

Corrosie aan uw schip: een veelvoorkomend probleem - Inmiddels verzorgt Ship Install al ruim 15 jaar de bouw en afbouw van jachten en beroepsvaartuigen. In die tijd hebben wij heel wat schepen voorbij zien komen met corrosie en merken wij dat watersporters vaak moeite hebben met het oplossen van dit veelvoorkomende probleem.

Galvanische corrosie - Galvanische corrosie ontstaat als twee verschillende soorten metaal in een stroom geleidende omgeving bij elkaar in de buurt komen. Hierbij worden de onedele metalen aangetast. Hierdoor zijn schepen vaak onbeschermd en is het belangrijk om hier een oplossing voor te zoeken. Ship Install heeft de kennis en apparatuur in huis om uw systemen door te meten en u verder te helpen. Zo hebben wij alle kennis van scheepselektra en kunnen wij kijken of de bescherming door middel van anodes voldoende is. Ook kunnen wij een scheidingstrafo van Mastervolt voor u plaatsen.

Meer weten? - Wilt u meer weten over galvanische corrosie of bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw schip? Voor alle informatie kunt u gemakkelijk contact met ons opnemen via www.shipinstall.nl, per e-mail via info@shipinstall.nl of telefonisch via 0416-665335.

Certificaat van Onderzoek Pleziervaart - Overgangsregeling Binnenvaartwet 31 december 2018 afgelopen. Op 1 juli 2009 is de Binnenvaartwet van kracht geworden. Voor een groot deel van de pleziervaartuigen is sindsdien een Certificaat van Onderzoek verplicht gesteld. De overgangsregeling komt in 2018 ten einde en daardoor wordt het noodzakelijk dat uw schip aan de technische eisen voldoet.


Op de Europese binnenwateren moeten vanaf 31 december 2018 de volgende schepen voorzien zijn van een certificaat van onderzoek:

  • Alle vaartuigen met een lengte van 20 meter of meer
  • Alle vaartuigen met een lengte van minder dan 20 meter, waarvan lengte x breedte x diepte meer is dan 100 m3
  • Alle sleep- en duwboten, ongeacht de lengte
  • Drijvende werktuigen

Bijvoorbeeld: een boot van 15 meter lang, 1,5 meter diep en 4,5 meter breed moet ook een certificaat hebben, omdat het volume groter is dan 100 m3.

Ship Install ontzorgt u graag
Wij zorgen er graag voor dat u de zorg over uw jacht geheel aan één partij kunt uitbesteden, dus ook bij het aanvragen van een Certificaat van Onderzoek helpen wij u graag. Wij hebben nauwe contacten met de keurmeesters en ontzorgen u geheel.

Neem contact met ons op

Wacht niet te lang
Gezien het feit dat over 1,5 jaar de overgangsregeling afloopt en nog maar een klein deel van alle pleziervaartuigen een certificaat heeft, verwachten wij de komende tijd grote drukte. Onze tip: zorg ervoor dat u op korte termijn een aanvraag bij ons doet, zodat wij u op tijd kunnen helpen! Wij zijn goed bereikbaar, telefonisch via +31(0)416-665335 en per e-mail via info@shipinstall.nl.


Team Ship Install

Brandveiligheid - Ship Install is dealer van FirePro. Wilt u ook ontzorgd worden? Neem contact met ons op en we dragen er zorg voor dat u met een veilig gevoel kunt varen.
Nieuwe technieken vragen soms om nieuwe oplossingen. De snelle opkomst van de lithium-ionaccu in de machinekamer is er daar een van. Want conventionele brandbestrijdingsinstallaties voldoen dan niet als er onverhoopt brand ontstaat. FirePro Benelux in Goudswaard heeft een oplossing in huis.

Het zijn intussen bekende verhalen: een mobiele telefoon die spontaan in brand vliegt. Het gebeurde vorig jaar meerdere keren met toestellen van Samsung. Gebruikers liepen zelfs brandwonden op toen hun mobieltje bijna ontplofte. Vanwege het gevaar verbood een aantal vliegtuigmaatschappijen het gebruik van de Samsung Galaxy Note 7 aan boord van hun vliegtuigen.
De industrie heeft de lithium-ion (Li-Ion) batterij omarmd als ‘state of the art’ opslagmedium voor elektriciteit. Maar gezien de problemen lijkt de nieuwe techniek nog niet helemaal uitontwikkeld. Neem het paradepaardje van de autowereld, de Tesla Model S. Deze elektrische auto heeft een accupack aan boord dat is opgebouwd uit niet minder dan 7104 kleine Li-Ioncellen. Bij zelfontbranding kan een enorme energie vrijkomen – misschien wel te vergelijken met 7000 Samsung Notes die tegelijk ontploffen. Combineer dat met de 400 volt onder de ‘motorkap’ van een Tesla en het is duidelijk dat brandweerlieden liever niet spuiten als er een Tesla in brand staat.

Ruimtevaart
Nu de Li-Ion-accu ook in de scheepvaart zijn intrede heeft gedaan is er vraag naar een blusmiddel bij calamiteiten. Door de hoge energie-inhoud van de accu voldoet een normaal gasblus- of watermistsysteem niet. Er moet een andere methode aan te pas komen. Zoals een brandblusinstallatie die werkt met een aerosol (gas), dat de brand blust via negatieve catalysatie. De droge aerosol voorkomt dat de brandstof – in dit geval de materialen in de accu – zich verbindt met de zuurstof uit de omgeving.

Jeroen van Essen van 
FirePro legt uit dat de methode in de jaren ‘80 van de vorige eeuw is ontwikkeld voor de ruimtevaart. ‘In de ruimte is de druk lager. Dat bekent dat gasblusinstallaties, die onder hoge druk staan, veel zwaardere drukcilinders en leidingen nodig hebben en daardoor veel te zwaar worden. Daarnaast is zuurstof in de ruimte een kostbaar goedje. Toen is dit systeem ontwikkeld, ook wel Solid Bound Compound genoemd.’

Tablet
Van Essen laat een opengewerkt model zien van een kleine handblusser, waarin het principe is verwerkt. Bovenin zit het blusmateriaal. Bij activering komt daar de droge aerosol uit vrij, die via een laag keramische bolletjes naar buiten stroomt. De grootte van het ronde tablet met actief materiaal bepaalt hoeveel aerosol er wordt geproduceerd. Dat is dan weer bepalend voor hoe groot de ruimte kan zijn waarin de brand moet worden bestreden.
Het activeren van de unit kan op verschillende manieren. De eenvoudigste is via een glazen buisje met vloeistof, zoals die ook op sprinklerinstallaties te vinden zijn. Als het glas door de hitte knapt treedt de brandblusser in werking. Activering kan ook via smeltdraden, die kortsluiting maken als ze te heet worden. Voor kleinere machinekamers zijn beide methodes geschikt. Als er klassevoorschriften zijn, moet er altijd met handbediening worden gewerkt. Dat heeft een reden: er zou een bemanningslid beneden kunnen zijn.

Paleis

FirePro levert het systeem al langer voor toepassingen op het land. Zo werd het Paleis op de Dam door FirePro beveiligd. Datzelfde geldt voor de Thalys, om nog maar eens een aansprekende naam te noemen. Ook de jachtbouw wist de weg naar FirePro al te vinden. Maar voor de scheepvaart werd het blussysteem pas interessant toen het in 2010 werd gecertificeerd voor marinetoepassingen en daarmee een serieus alternatief werd voor bijvoorbeeld CO2-installaties.
Van Essen zegt dat hij op het probleem het Li-Ionaccu’s werd gewezen door een bedrijf dat oude en beschadigde accu’s vervoert en opslaat. Daar was men al eens tegen het probleem van zelfontbranding aangelopen. Vandaar dat ze naar een oplossing zochten.
FirePro besloot een proef te doen in samenwerking met onderzoeksinstituut Kiwa. Van Essen laat een video zien van een van de testen: in een container wordt een vat met afgewerkte Li-Ionaccu’s intern tot ontbranding gebracht. Een enorme steekvlam is het gevolg. Maar na inschakeling van de FirePro-installatie is de helse brand in no time geblust.
Van Essen zegt dat hij op het probleem het Li-Ionaccu’s werd gewezen door een bedrijf dat oude en beschadigde accu’s vervoert en opslaat. Daar was men al eens tegen het probleem van zelfontbranding aangelopen. Vandaar dat ze naar een oplossing zochten.
FirePro besloot een proef te doen in samenwerking met onderzoeksinstituut Kiwa. Van Essen laat een video zien van een van de testen: in een container wordt een vat met afgewerkte Li-Ionaccu’s intern tot ontbranding gebracht. Een enorme steekvlam is het gevolg. Maar na inschakeling van de FirePro-installatie is de helse brand in no time geblust.

Onderhoudsvrij
Proef geslaagd dus voor de accu-recycler, maar ook een mooie testcase voor de situatie in de machinekamer. Dat hoeft niet eens een gigagrote ruimte te zijn, zoals op een 135-meterschip. FirePro heeft ook kleine, losstaande systemen. Met een vulling van 20 gram actief materiaal kan een ruimte tot een kubieke meter worden beveiligd. Bijvoorbeeld de motorruimte van een klein jacht. ‘Onderhoudsvrij’, zegt Van Essen. ‘En met minimaal 15 jaar garantie.’
De prijs voor zo’n kleine unit is: 73 euro. Grote installaties kosten uiteraard meer. FirePro is momenteel bezig met de aanleg van een systeem op de nieuwe Hebo Lift 2. Dit 600-tons kraanschip, dat binnenkort in de vaart komt, heeft naast conventionele accu’s ook Li-Ionbatterijen aan boord.
Behalve vast gemonteerde systemen zijn er ook draagbare handblussers. Die werken als een soort handgranaat: pin eruit trekken en het apparaat (ter grootte van een literfles frisdrank) in de ruimte gooien waar de brand woedt.

Tell Sell
Als we Van Essen voorleggen dat het wel bijna Tell Sell lijkt met al die voordelen, doet hij er nog een schepje bovenop. Want het systeem is ongeveer net zo duur als een conventionele CO2-blusinstallatie en de levensduur is twee keer zo lang, zegt hij. Plus dat het gas, ofwel droge aerosol, ongevaarlijk is voor mensen en dat de machinekamer niet potdicht hoeft te zijn voor een deugdelijke blussing.
De installatie verloopt via een van de 11 Nederlandse dealers. Maar FirePro verkoopt ook in de rest van de Benelux en alle Duitstalige landen.

Bron: Schuttevaer

Ship Install 15 jaar! - Vandaag bestaat Ship Install 15 jaar! Wij staan sinds 1 maart 2002 voor u klaar om uw jacht van gedegen onderhoud en service te voorzien. Onze wens is dat u uw vaartuig bij één partij kunt laten onderhouden, zodat u geheel ontzorgd wordt. De afgelopen jaren hebben wij veel ervaring en kennis opgebouwd en onze relaties, klanten en hun jachten goed leren kennen. Al onze ervaring en kennis zetten wij dagelijks met veel plezier voor u in.

Wij willen u hartelijk danken voor het vertrouwen de afgelopen jaren en hopen nog vele jaren met u te mogen werken!

Team Ship Install

Copyright © 2017 Ship Install - Sitemap

Website laten maken door Best4u Group B.V.